Avainhallinnan käytäntöjä on monenlaisia, ja eri organisaatioiden käytännöt siitä, kenellä on vastuu avaimista, vaihtelevat kovasti. Digitaalinen avainhallinnan järjestelmä on oleellinen parannus avainturvallisuuteen, ja sen avulla on helpompaa selkeästi vastuuttaa avainten hallinta organisaatiossa nimetyille henkilöille, ja tarvittaessa muuttaa vastuunjakoja ja antaa valtuuksia uusille henkilöille.
Digitaalinen avainhallinta mahdollistaa sen, että pääsy avaintietoihin on vain asianosaisilla henkilöillä. Sinun organisaatiossasi vastuu avaimista voi olla esimerkiksi talonmiehellä, huoltoyhtiöllä, tilavastaavalla, johdon assistentilla tai muulla toimitiloista ja pääsyoikeuksista vastaavalla henkilöllä tai tiimillä.
LokiTimen digitaalisen avainhallinnan avulla
- Pääsy avaintietoihin on vain asianosaisilla henkilöillä, jotka on määritelty järjestelmässä.
- Kaikki avaimet on dokumentoitu järjestelmään.
- Kaikista avainten luovutuksista ja palautuksista syntyy sähköinen sopimus, jolloin tiedetään aina, kenen käytössä mikäkin avain on tai on viimeksi ollut, ja kenen vastuulla on jos avain esimerkiksi katoaa.
LokiTimen digitaalisen avainhallinnan avulla siis vastuu avaimista on selkeästi määritelty, ja avainten käyttöönotossa tehtävä luovutussopimus tehdään juuri siksi, että epäselvissä tilanteissa tai avainten katoamisen yhteydessä voidaan tarkistaa, kenellä on tilanteessa vastuu avaimista.